סקר חדש מגלה: 42% מהציבור קונה רק לפי מחיר, 77% חשים יותר לחץ נפשי לקראת החגים
42% מהישראלים העידו כי מחיר זול הוא השיקול המרכזי בקניית מוצרים לקראת חגי תשרי, בעוד 24% ציינו כי המבצעים המוצעים ברשתות הם שמכריעים את החלטתם. כך עולה מסקר חדש של רשות ההסתדרות לצרכנות שבוצע באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 501 משיבים מעל גיל 18, המדגם מייצג את כלל האוכלוסייה בישראל.
כבר בראשית הסקר ניכר כי תחושת הציבור עגומה: 86% מהנשאלים טוענים כי סל הקניות התייקר לעומת השנה שעברה, ומחציתם מדווחים כי המבצעים ברשתות אינם באמת משתלמים. דווקא בעיתוי זה, בו הציבור מתמודד עם כיס ריק וחגים בפתח, נרשמה בנתניה יוזמה מרגשת: ערב התרמה למען הרחבת המכון האונקולוגי בלניאדו, שבו נרתמו מאות מתושבי העיר ואנשי עסקים כדי לממן ציוד מציל חיים.
קניות בלחץ זמן
לפי נתוני הסקר, 53% מהמשיבים מבצעים את עיקר הקניות כשבוע עד עשרה ימים לפני החג. 40% מפצלים את הקנייה בין כמה רשתות כדי לחסוך, ו־56% מסתייעים ברשימה כתובה מראש. כשליש בלבד משווים מחירים באינטרנט או באפליקציות ייעודיות. בנוסף, 84% מהציבור מחזיקים בכרטיסי הטבות, מחציתם אף משתמשים בהם במיוחד לקראת החגים.
מגמה זו מקבלת טיפת הרגעה עם הודעת משרד האוצר, כי מאות אלפי ישראלים יקבלו מענק כספי ישירות לחשבון מחר (חמישי) לפני ראש השנה, צעד שנועד להקל על משפחות ברמות שכר נמוכות ולעזור לצלוח את ימי החג.
הוצאות עולות ומתח גובר
72% מהישראלים מעידים כי הוצאות משק הבית שלהם עלו בשנה האחרונה, כאשר 20% מדווחים על עלייה של יותר מ־2,000 שקלים. מנגד, 44% טוענים כי הכנסת המשפחה לא השתנתה. הנתונים מביאים לעלייה דרמטית בתחושת הלחץ: 77% מהציבור מדווחים על מתח נפשי גובר בשל יוקר המחיה והחגים המתקרבים.
דברי המומחה
עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, סיכם: "חגי תשרי מתקרבים וההוצאות עולות, זאת בתקופה של יוקר מחייה משתולל. לא מפתיע כי 77% מהנשאלים דיווחו כי יוקר המחייה ועליית המחירים גורמים להם למתח נפשי. כדי לצלוח את החגים יש לקנות בצורה מושכלת ככל שניתן, לקנות רק את מה שצריך, להשוות מחירים, להימנע מקניות אימפולסיביות, לשים לב לאותיות הקטנות של המבצעים ולהקדים ככל הניתן את הקניות לחג".

AI